Нуждата от качествена оптимизация за търсачки (позната още като SEO) на вашия сайт нараства с всяка следваща година. Компаниите днес са наясно, че огромна част от потребителите са онлайн, и затова дори и най-традиционният бизнес осъзнава, че трябва да ускори своя дигитален преход, ако иска да остане в играта.
Именно поради тази причина, повечето фирми използват интернет пространството по един или друг начин, за да запазят своето конкурентно предимство – било то чрез наличието на Facebook страница, уеб сайт, онлайн реклама, имейл маркетинг и др.
За съжаление, много от тях не осъзнават, че само един интернет канал не е достатъчен за днешния конкурентен свят. За да може да се откроявате от тълпата и постигнете успех, вашият бранд трябва да е на точното време в правилното място.
Какъв по-добър начин да постигнете това от оптимизирането на вашия сайт за търсачки?
Какво представлява оптимизацията за търсачки (SEO)?
Оптимизацията за търсачки (SEO) е процес, който спомага за получаването на целеви трафик към даден уеб сайт, въз основа на конкретни ключови думи, директно от търсачки като Google и Bing. Тази практика подобрява класирането на сайта ви в неплатената секция в резултатите от търсенето като ви носи повече посетители, кликове и продажби. С прости думи, SEO оптимизацията помага на сайта ви да се класира органично (без да трябва да заплаща за реклама) за думи, които вашата аудитория търси в търсачките.
Кои са основните SEO елементи?
Оптимизацията за търсачки се състои от няколко различни елементи и се дели на две части – SEO на самата страница (On-Page SEO) и извън нея (Off-Page SEO). Едното се фокусира върху подобрения на вашата страница, докато другото се отнася до всичко, което може да се направи извън сайта ви, за да подобрите видимостта му в мрежата. За да изградите успешна стратегия е необходимо да използвате и двете. Ето какво включват те:
On-Page SEO
SEO оптимизирането на вашата страница помага на търсачките да анализират вашия уеб сайт и неговото съдържание, за да може да предоставят най-подходящия резултат на заявката за търсене на потребителя. От съществено значение е оптимизирането на елементи, видими за потребителя като медии, изображение и съдържание, както и тези видими за търсачките – мета данни, HTML, ключови думи и вътрешни линкове.
Съдържание и медии
Съдържанието на вашия уеб сайт е най-главния елемент от ефективна SEO стратегия. То трябва да е оптимизирано с правилните ключови думи, но далеч по-важно е да съдържа информацията, която вашите потребители търсят. Точно заради това е важно да го напишете под такава форма, която би се приела добре от посетителите ви. Днешното съдържание трябва да бъде образователно, но интересно, поднесено уместно по ангажиращ начин. Дали ще е под формата на видеоклип, подкаст, инфографика, блог пост, книга или публикация в социалните мрежи, качественото и оптимизирано съдържание ще ви донесе истински успехи. Особено ако използвате висококачествени изображения. Ако искате да подобрите вашето класиране, оптимизацията на тези снимки ще ви помогне да зареждате по-бързо и да предоставите по-добро потребителско преживяване, извличайки максимална полза за класирането ви в Google.
Мета данни
Мета данните са (мета) заглавието и описанието, които се публикуват в SERPs (съкратено от Search Engine Result Page – страницата, която се показва, след потърсването на някоя ключова дума в Google). Тези данни могат да бъдат намерени в HTML кода на всяка страница и помагат на търсачките и потребителите да разберат какво може да предложи вашата страница. Мета заглавието обикновено включва най-основните ви ключови думи и е максимум 55 знака. Мета описанието е максимум 150 знака и отново включва думите, които най-добре описват вашия бизнес. Оптимизацията на тези две части става чрез добър подбор на ключови думи, подканвайки аудиторията в търсачките да посетят точно вашия сайт.
Уеб сайт структура и вътрешни линкове
Структурата на вашата уеб страница се отнася до това как организирате съдържанието на сайта си и е от огромна значение за вашето SEO. Наличието на ясна йерархия на страниците улеснява търсачките да обхождат правилно вашия сайт, индексирайки по-добре URL адресите ви. За целта е необходимо да предоставите лесно навигационни ленти, оптимизирате таговете и категориите си, като също така наблегнете и на вътрешните връзки. Вътрешните линкове са тези връзки, които сочат от една страница на вашия уеб сайт към друга страница, също от вашия сайт. Те се използват от потребители, но и от търсачки, за да намерят конкретно съдържание, преминавайки от една страница на друга, като също помагат и за по-добро класиране в търсачките.
Ключови думи
Ключовите думи са тези фрази и съчетания, които потребителите изписват в търсачки като Google, за да открият решение на своя проблем. За да бъдете намерени в търсачките, трябва да интегрирате подбрани ключови думи, които отговарят на сферата ви. Ако вашата идея е да изредите редица ключови думи, една след друга в произволен ред, не само няма да получавате достатъчно качествен трафик, но и рискувате сайтът ви да бъдете наказан от търсачките. Изборът на ключови думи е процес, който изисква време и проучване, но се отплаща.
Off-Page SEO
Оптимизацията извън страницата ви, позната още като Off-Page SEO обхваща всички тактики и стратегии, случващи се извън вашата страница. Изграждането на обратни връзки (backlinks) е сред най-известните методи за създаване на печеливша стратегия, но съществуват и други похвати, които могат да се окажат доходоносни. Оптимизирането на социалните ви мрежи и използването на локални SEO инструменти могат драстично да помогнат на вашия ранк, поставяйки ви на първата страница на Google.
Външни препратки / Обратни връзки
Създаването на качествени вътрешни препратки играе решаваща роля в стремежа за класиране на първа страница и стои в основата на доброто Off-Site SEO. Те могат да бъдат създадени чрез популяризиране на вашия бизнес от страна на PR и маркетинг. Има два вида външни препратки, които могат да бъдат създадени:
- Естествени връзки, които се генерират без предприети от вас действия. Пример за този тип връзки би било друг блогър, който има положителен поглед към вашето съдържание и създаде връзки към него от своя сайт.
- Платени връзки, създадени чрез популяризиране на бизнеса ви в интернет пространството като например инфлуенсър, споделящ вашето съдържание.
Изграждането на обратни връзки е дълъг и сложен процес, затова е важно да се стремите да запазите вашия авторитет, подбирайки подходящи сайтове, отговарящи на вашата индустрия. Ако не бъде направен правилно, той може да повлияе негативно на класирането ви в Google и други уеб търсачки.
Социални мрежи
Социалните мрежи са също изключително полезни при изграждането на SEO стратегия за вашия сайт. Използването на популярни платформи е чудесен начин да разширите обхвата на вашето съдържание, представяйки го пред нова аудитория. Това не само дава повече видимост на вашето съдържание, но и помага за изграждането на качествени обратни връзки. Социалните мрежи се смят за сайт с висок ранк и авторитет. И въпреки че Google не посочва директна връзка между социалните мрежи и SEO класирането, ако оптимизирате социалните си профили, те ще се изкачат на първо място при търсенето на името на вашия бранд в търсачките.
Онлайн директории
Онлайн директориите са полезни, ако прохождате в онлайн света. Те ще ви помогнат да сте по-разпространени и видими в различни уеб сайтове, специални за вашата индустрия. Присъствието в онлайн директория дава шанс на вашите клиенти да оставят отзиви и ревюта, които могат да привлекат нови клиенти към вашия бизнес.
Локално/Местно SEO
Локалното/местното SEO става все по-важно за откриването на нови бизнеси от потребителите, които търсят чрез мобилния си телефон. Ако притежавате местен бизнес и искате да привлечете повече интерес около него, създаване на страница за вашия бизнес в Google My Business и Google Maps е напълно задължително. Това ще ви изстреля в класирането за търсачки, особено ако хората търсят вашия бизнес. Използването на инструменти за локално SEO ще ви спечели нови клиенти, които не биха разбрали за вас по друг начин, но и ще ви донесе повече трафик и нови потенциални възможности.
Защо е нужна оптимизацията за търсачки?
SEO оптимизацията е още един маркетинг канал, от който вашия бизнес може да се възползва. Въпреки че платената реклама, социалните мрежи и използването на други онлайн платформи могат да генерират трафик към уеб сайта ви, по-голяма част от посетителите в интернет идват именно от търсачките. Затова е важно да започнете да градите онлайн присъствие колкото се може по-скоро. Органичните резултати изглеждат по-лесни за доверие от страна на вашите клиенти и не изискват постоянна инвестиция в активна реклама. Тя помага за:
- Осигурява невероятна възвръщаемост на инвестициите
- Увеличава продажбите и генерира повече уеб трафик
- Привлича правилните потребители
- Превежда потенциални клиенти през вашата маркетинг фуния
- Повишава доверието
- Изисква минимална финансова инвестиция
Едно от ключовите предимства на оптимизацията за търсачки е, че можете да достигнете до клиента чрез органично търсене преди вашата конкуренция да успее да му хване вниманието. Ако успеете да го привлечете в този ключов момент, ще спечелите нов клиент без да хабите излишни средства за реклами.